Om de functie van de radiator en het ruitenwissersysteem van een auto in de winter niet te schaden, helpt antivries. De meeste commerciële producten moeten voor gebruik worden verdund. Hiervoor moeten vaste specificaties van de fabrikant worden gevolgd.
Waarom antivries verdunnen?
Vorstbescherming is op verschillende plaatsen belangrijk bij personenauto’s: zowel het radiatorsysteem moet beschermd zijn tegen MInusgrade, als het ruitenwissersysteem moet voorzien zijn van een voorruit antivries. Voor dit doel wordt een antivries toegevoegd aan het water van het betreffende systeem. Afhankelijk van het product wordt bescherming verzekerd door stoffen zoals glycerol, ethyleenglycol of ethanol, die het vriespunt van het water verminderen. Dit voorkomt het bevriezen van lijnkanalen en de daaropvolgende totale verliezen van de betrokken systemen, zelfs bij temperaturen onder nul.
Antivries is verkrijgbaar op de automarkt in allerlei verschillende uitvoeringen – vooral de verschillende kleuren vormen een kleurrijk palet voor de consument in de ware zin van het woord. De overgrote meerderheid van de producten heeft echter gemeen dat ze worden verkocht in de vorm van concentraten. Het is zeldzamer om kant-en-klare varianten te vinden. De concentraten gaan niet alleen langer mee, ze kunnen ook worden verdund met water in verschillende verhoudingen.
In welke verhouding moet de antivries worden verdund?
Door het antivriesconcentraat zelf te kunnen verdunnen, kunnen verschillende efficiënties worden bereikt. Hoe meer het wordt verdund, hoe lager het antivrieseffect, met lagere verdunning intensiveert het beschermende effect. Concreet uit zich dit dan in bepaalde temperatuurgrenzen, waardoor het antivries-watermengsel vloeibaar blijft. U kunt het middel dus precies mengen zoals het nodig is voor de lokaal gebruikelijke wintertemperaturen.
Voor de mengverhoudingen en de bijbehorende temperatuurgrenzen geven de fabrikanten altijd overzichten voor hun producten. Meestal de volgende waarden voor de mengverhouding antivries:Water en de temperatuurlimiet:
- 1:1 voor bescherming tot -35 °C
- 1:1.5 voor bescherming tot -17 °C
- 1 : 2 voor bescherming tot -4 °C
In de meeste gevallen wordt aanbevolen om het concentraat alleen zodanig te verdunnen dat bescherming voor ten minste -20 °C wordt gecreëerd.
Voor het mengen zelf kunt u een testspil berekenen of gebruiken. Dit gebruiksvoorwerp meet de mengverhouding van het koelwater en geeft direct de bijbehorende temperatuurbeschermingslimiet weer. Dit maakt een berekende premix zeer eenvoudig te controleren en opnieuw te monteren. Redelijke testspindels kunnen worden verkregen voor ongeveer 10-30 euro in de autohandel.