Bevestig een passagierslift aan de buitenkant – waar u rekening mee moet houden

Passagierslift buiten

Alleen al om structurele redenen is het in veel gevallen onmogelijk om vervolgens een lift in een gebouw te integreren. Bovendien spreken de kosten soms in het voordeel van het installeren van een lift aan de buitenkant – deze methode veroorzaakt weinig tot geen veranderingen in de statica, minimaliseert de planningsinspanning en vermindert het werk tijdens de implementatie.

Buiten een personenlift installeren – opties in één oogopslag

Bij het vervoeren van mensen in een lift speelt veiligheid een centrale rol – deze moet altijd gegarandeerd zijn, ongeacht het weer en de gebruiker. Het is niet toegestaan om zelf een oplossing te ontwikkelen en te installeren, bijvoorbeeld in de vorm van een verplaatsbaar platform – afgezien van het risico op aansprakelijkheid bij een ongeval, is dit een administratieve overtreding of zelfs een strafbaar feit. Verschillende varianten van officieel goedgekeurde personenliften zijn:

  • Open liften met een veiligheid (reling) tegen vallen
  • Gesloten liften
  • Platforms met beperkte ondersteuning op lage hefhoogte (bijv. voor rolstoelen)
  • Personenlift met gesloten bekleding
  • Vrijstaande, zelfdragende opzetstukken
  • Dragende verankeringen in de gevel
  • Trapliften voor barrièrevrije toegang tot de begane grond

De specifieke voorschriften verschillen afhankelijk van de bouwmethode en de geplande hefhoogte. In principe moet u er rekening mee houden dat de verantwoordelijkheid voor de technische veiligheid volledig en uitsluitend bij de exploitant ligt – in een privégebouw, d.w.z. bij u.

Personenlift buiten is altijd onder voorbehoud van goedkeuring

Als u buiten een lift wilt bouwen, heeft u bijna altijd een uitgebreide bouwvergunning nodig. Slechts in enkele uitzonderingen, zoals een traplift, kunt u eventueel gebruik maken van een vereenvoudigde procedure die u vrijstelt van de eis van een officieel getest bouwplan ontworpen door een ingenieur of architect. Eventuele wijzigingen aan de gevel – bijvoorbeeld openingen in de muur voor toegang tot de individuele verdiepingen – vereisen ook het rapport van een door de staat erkende bouwkundig ingenieur, waarmee u de draagkracht van het gebouw bewijst.

Kosten van een personenlift buiten en binnen

In oude gebouwen is een personenlift aan de buitenkant vaak de goedkopere oplossing. Het vereist kleine aanpassingen aan de kern en is meestal gedeeltelijk of volledig zelfdragend, vergelijkbaar met een garagebalkon. Ze moeten zich houden aan de wettelijke vereisten in elk van hen – doorslaggevende factoren zijn het lokale ontwikkelingsplan, de afstandseisen die ook gelden voor liften en, in het geval van historische gebouwen, monumentenbescherming.