Een rolgordijn repareren – fouten opsporen en herstellen

Rolgordijn reparatie

De reparatie van een rolgordijn beweegt zich tussen zeer eenvoudig en bijna onmogelijk – afhankelijk van de bouwmethode en waar de fout ligt. Een bijzonder probleem ligt in de zeer beperkte beschikbaarheid van reserveonderdelen, in de meeste gevallen bieden de fabrikanten ze eenvoudigweg niet publiekelijk aan.

Belangrijke componenten voor een rolgordijn

Of je een rolgordijn nu met de hand of elektrisch via een motor bedient, ze hebben vaak een vergelijkbare structuur. Ze verschillen voornamelijk in het type “aandrijving” – uzelf of een motor die vanwege zijn grootte soms buiten het rolgordijn staat en de eindriemen oprolt. De essentiële elementen in een rolgordijn zijn:



  • Latten die pantser worden genoemd of een vaste stof die ze vervangt
  • Eindriemen of touwen die de tank vasthouden en componenten verbinden
  • Een golf waaromheen de tank oprolt wanneer deze omhoog wordt getrokken
  • Het golfwiel dat de as verbindt met een spanband of ketting
  • De trekband waarmee het rolgordijn omhoog of omlaag kan
  • Voor handmatige rolgordijnen: een winder die automatisch het trekkoord oprolt wanneer u het rolgordijn optilt
  • In het geval van elektrische rolgordijnen: een motor die de functie van de winder overneemt



Eenvoudige fouten – zoals een verplaatsing van een lamellen of een gebied – zijn extern al te herkennen. Een meer gedetailleerde inspectie is meestal niet nodig en u kunt de reparatie uitvoeren zonder het rolgordijn te hoeven demonteren.

Open de container van het rolgordijn

Elke fabrikant gebruikt zijn eigen systeem om zijn rolgordijndoos te sluiten. Als je geluk hebt, zijn dit openlijk zichtbare schroeven. Moeilijker zijn verborgen of gevulde schroeven of systemen met vouw- en wiggenstrips. Plastic dozen gebruiken vaak clips in plaats daarvan – hier moet je oppassen dat je ze niet beschadigt.

Lees ook:   Huurhuis niet klaar op afgesproken datum: kan ik compensatie vragen?

Fouten zoeken en oplossen

De meeste fouten worden veroorzaakt door eenvoudige problemen in de mechanica – zoals het slippen van lamellen of de riem op het golfwiel. Ze zijn uiterlijk na opening optisch goed te herkennen. Als het een materiaaldefect of breuk is, moet u de reparatie overlaten aan een ervaren vakman. Aan de ene kant krijg je zelden geschikte reserveonderdelen privé, aan de andere kant treden er gemakkelijk fouten op tijdens de montage, wat leidt tot nog grotere schade. Als een elektrische aandrijving uitvalt, moet u eerst de kabels en de motor controleren of u voldoende kennis hebt van elektrotechniek en het veilig omgaan met onder spanning staande apparaten.