Fotovoltaïsch eilandsysteem voor de e-auto: voor- en nadelen

Met een fotovoltaïsch eilandsysteem kunt u uw e-auto op een duurzame en milieuvriendelijke manier van stroom voorzien. De elektriciteit van openbare oplaadpunten is meestal erg duur. Als u een wallbox in uw garage of carport installeert, kunt u niet alleen zelf uw elektrische auto sneller opladen, maar ook direct aansluiten op uw eigen zonnesysteem.

Voordelen en nadelen van het zonnesysteem voor de elektrische auto

Voordelen

Wanneer u uw elektrische auto oplaadt met zonne-energie, bent u niet alleen duurzamer en bijdragen tot de bescherming van het milieu. Bovendien zijn ze onafhankelijker van schommelende elektriciteitsprijzen. Zo produceert u uw eigen elektriciteit voor de komende 20 tot 30 jaar tegen constante kosten, terwijl de kosten voor netstroom blijven stijgen. Dit geeft u een goede planningszekerheid.

Ontwikkeling van de elektriciteitsprijs

Aangezien een PV-eilandsysteem is niet gekoppeld aan het nethet kan overal geïnstalleerd worden. Dit kan direct op het PV carport- of garagedak of zelfs op het huisdak of tuinhuisje. Zelfs als je een huurder bent, heb je een goede kans, een vergunning voor een off-grid systeem om te krijgen.

Nadelen

Een belangrijk nadeel van autonome systemen is dat zij, in tegenstelling tot normale fotovoltaïsche systemen, momenteel geen overheidssubsidies overheidssubsidies ontvangen. Je moet de volledige aankoopkosten zelf betalen. Bovendien blijft de maximale hoeveelheid geproduceerde elektriciteit gelijk. Dit betekent dat als je in de toekomst meer elektriciteit nodig hebt, bijvoorbeeld voor een andere elektrische auto, je moet het zelfstandige systeem vergroten. Dit veroorzaakt weer acquisitiekosten.

Bovendien is het autonome systeem niet gebonden aan het openbare elektriciteitsnet. Dus in een noodgeval er kan geen extra elektriciteit worden gekocht (en je kunt ook geen elektriciteit invoeren).

Opzetten van het fotovoltaïsche eilandsysteem voor de elektrische auto

Een autonoom fotovoltaïsch systeem voor elektrische auto’s bestaat uit dezelfde onderdelen als een normaal fotovoltaïsch systeem.

Een autonoom systeem is een fotovoltaïsch systeem dat is niet aangesloten op het openbare net. Het functioneert zonder het overschot aan elektriciteit aan het net te leveren en wordt alleen gebruikt voor zelfverbruik van de zonnestroom. Stand-alone systemen zijn vrijgesteld van de verplichting tot registratie bij de netbeheerder en de belastingdienst. Er zijn echter ook geen overheidssubsidies voor.

Voor het systeem is het volgende nodig Zonnemodulesdie in het beste geval rechtstreeks op het dak van de garage of carport zijn gemonteerd. Op Zonnegenerator worden de afzonderlijke modules met elkaar verbonden. Wanneer zonlicht op de modules valt, produceren de zonnecellen in de modules gelijkstroom.

De gelijkstroom wordt via de kabels naar de Lastregelaar wordt geleid. Deze wordt direct achter de zonnegenerator aangesloten. Het voorkomt overladen van de batterij en kortsluiting door de controle over het laden en ontladen over te nemen.

Na de laadregelaar komt de omvormer. Het zet de gelijkstroom van de zonnepanelen om in een in bruikbare wisselstroom. Wisselstroom wordt gebruikt om grotere apparaten van 230 volt op te laden. Hieronder vallen ook de accu’s van elektrische auto’s. Bovendien worden stand-alone systemen meestal geleverd met batterijopslag. De Opslag maakt de elektriciteit op een later tijdstip beschikbaar.

Uiteindelijk stroomt de zonnestroom naar de Wallboxom de elektrische auto op te laden. Wallboxen met een vermogen tussen 2,3 en 22 kW worden geïnstalleerd voor particuliere huishoudens. Ga na of uw elektrische auto wel ontworpen is voor een krachtigere wallbox van meer dan 11 kW.

Opzetten van een autonoom fotovoltaïsch systeem voor een e-auto

Hoe tanken werkt

Theoretisch kunt u uw elektrische auto ook opladen aan een normaal 230 volt stopcontact. Dit zou echter duurt vele uren. Een normaal stopcontact kan daarbij oververhit raken. Daarom moet u zeker een wallbox kopenals u uw e-auto ook thuis wilt opladen.

Wallboxes zijn oplaadstations. Zij zijn vergelijkbaar met vrijstaande oplaadzuilen en hebben een laadcapaciteit tot 44 kW. Een krachtige wallbox is duurder, maar hij kan een normale e-auto opladen in 1,5 – 2 uur om volledig op te laden. Minder krachtige wallboxen, ook wel wandlaadstations of wandconnectoren genoemd, zijn goedkoper. De oplaadtijden zijn echter veel langer. Voor grote auto-accu’s het kan tot 10 uur duren.

Let er bij de installatie van de wallbox op dat de positie van het laadcontact en de kabellengte compatibel zijn met de locatie van de auto. Bovendien moet de laadstekker in uw auto passen en moet de grootte van het systeem aangepast zijn aan het vermogen van de auto.

Hoe het opladen te optimaliseren

Wallbox kan uw e-auto alleen opladen wanneer het zonnesysteem produceert momenteel elektriciteit. Off-grid systemen worden daarom geleverd met een kleine batterijopslag. Dit betekent dat de elektriciteit ook ’s avonds en ’s nachts beschikbaar is om op te laden. In het bijzonder als u overdag vaak onderweg bent is het waarschijnlijk de moeite waard om te investeren in een kleine opslagruimte.

Als uw e-auto daarentegen meer een tweede auto is en overdag thuis wordt geparkeerd, kan deze worden gewoonlijk rechtstreeks in rekening gebracht. In dat geval kunt u de kosten voor een opslagtank besparen. Bovendien kunt u veel bereiken met de oriëntatie van het PV-systeem. Als uw auto ’s middags thuis staat, is het raadzaam om een Zuid-oriëntatie van het autonome systeem. Als de oplaadtijden meer in de avond of ochtend liggen, is een oost-west oriëntatie zinvoller.

Bovendien moet de omvang van het systeem worden aangepast aan het vermogen van de auto. Een groot stand-alone systeem heeft geen nut, wf de autobatterij is klein. Het overschot aan elektriciteit gaat alleen verloren omdat het niet aan het net kan worden geleverd.

Een elektrische auto voeden met een autonoom PV-systeem: Kosten

De kosten van een fotovoltaïsch eilandsysteem voor de elektrische auto zijn ongeveer 3.500 euro. Hiervoor krijg je een systeem van 1.000 kW met modules, omvormer en kleine batterijopslag. Dit autonome systeem is gemakkelijk te installeren, maar u moet toch een gespecialiseerd bedrijf inschakelen.

Conclusie

Met een fotovoltaïsch eilandsysteem kunt u uw elektrische auto van stroom voorzien milieuvriendelijk en goedkoop laad jezelf op. Een off-grid systeem met een kleine opslagtank is al verkrijgbaar voor 3.500 euro voor zelfbouw. Het voordeel van het stand-alone systeem is dat het niet onderworpen is aan registratie en derhalve vereist minder bureaucratie. Hij kan bijna overal worden geplaatst en is dus ook een optie als u geen huis bezit.