GVK-carrosseriereparatie – de stapsgewijze handleiding

GVK romp reparatie

Glasvezelplastic wordt zeer vaak gebruikt in de scheepsbouw. Bij veelvuldig gebruik is met name de scheepsromp een gebied dat gevoelig is voor schade. Want de kracht van het water raakt permanent de romp. Bijgevolg kan het verschillende schades hebben, zoals deuken, gaten of schilfering. Na enige tijd moeten bijna alle GVK-boten worden gerepareerd.

De verschillende schades

In principe zijn er verschillende soorten schade. Aan de ene kant zijn dit de kleine reparaties. Kleinere gaatjes en scheuren kunnen vaak snel worden vermalen of weer opgevuld. Als de schade groter en vooral dieper is, rijst de vraag in hoeverre de constructie door het GVK is aangetast. De reparatie is vooral tijdrovend als de schade aan het GVK werd veroorzaakt door osmose. Omdat de vorming van de bellen door de opname van lucht zich meestal in de diepte van het GVK bevindt. Omdat de luchtbellen volledig moeten worden blootgesteld, is de benodigde tijd en moeite aanzienlijk.

Materialen & Gereedschap

Als u uw GVK-boot en vooral de romp zelf wilt repareren, heeft u in ieder geval het volgende materiaal nodig:

  • Schuurmiddelen en vulstoffen
  • Glasvezelmatten en epoxyhars
  • Messen, borstels, spatels en stofzuigers
  • Ademhalings-, oog- en handbescherming
  • Doeken

Stap voor stap reparatie van de GVK romp

Aangezien het repareren van de GVK-romp van een boot niet eenvoudig is, moet u de volgende stapsgewijze instructies overwegen om ervoor te zorgen dat uw GVK-boot vervolgens weer klaar is voor gebruik.

De analyse van schade

Allereerst is een uitgebreide analyse van de mogelijke schade aan de GVK-boot vereist. Want om de reparatie uit te voeren, moet je weten wat voor soort schade er aanwezig is. Hiervoor is het vooral noodzakelijk om te controleren of osmose aanwezig is, omdat dan de reparatie veel complexer wordt.

Slijp- en vulwerk

Vervolgens zijn er diverse werken aan de gang. Eerst moet je de GVK slijpen om een glad oppervlak te krijgen. Eventuele gaten moeten worden opgevuld. Daarnaast kan grote schade worden hersteld met behulp van nieuwe glasvezelmatten.

Schilderen en schilderen

Na de eerste reparatiewerkzaamheden moet het GVK-oppervlak worden geverfd en geverfd. De look moet immers goed zijn – maar je moet gerepareerde gebieden afstemmen op het oude materiaal.