Wanneer betaalt de verzekering geen waterschade?

Waterschade-verzekering-betaalt-niet-

Waterschade is uiterst vervelend: je hebt veel werk te doen, waarschijnlijk in verband met bouwlawaai en beperkingen. Maar meubels en herinneringen kunnen ook beschadigd zijn. De materiƫle schade kan in ieder geval hersteld worden, maar dit brengt kosten met zich mee. Dus waar heb je een verzekering voor? Maar pas op, hoeft of wil niet altijd betalen na een waterschade.

Welke verzekeringen zijn verantwoordelijk?

Afhankelijk van de schade en de oorzaak van de schade, zult u contact moeten opnemen met verschillende verzekeringsmaatschappijen. De volgende komen in aanmerking:

  • Inboedelverzekering (bij ongevallen in huis met waterdragers of meubels dekt de kosten van roerende voorwerpen zoals meubels)
  • Opstalverzekering (een verplichte verzekering voor eigenaars, die wordt gebruikt voor schade veroorzaakt door leidingwater en verantwoordelijk is voor bouwkosten – vloeren, muren, enz.
  • particuliere aansprakelijkheidsverzekering (dekt alleen schade aan derden, bijvoorbeeld als water uit het bovenste appartement door het plafond naar het onderste appartement loopt)

Kortom, men moet goed beschermd zijn in geval van gevallen – zo denkt men. In het geval van schade veroorzaakt door leidingwater kan dit meestal zonder problemen worden uitgevoerd, in andere gevallen kan de schadeafhandeling echter sterk variĆ«ren en is afhankelijk van de betreffende polis en eventuele aanvullende verzekering (bijvoorbeeld een natuurrisicoverzekering in geval van overstromingsschade).

Wanneer kan een verzekeringsmaatschappij de betaling weigeren?

In verschillende situaties kan het voorkomen dat de verzekering geen waterschade wil dekken. Het is ook mogelijk dat de schade slechts gedeeltelijk wordt verrekend. Daar zijn ook verschillende redenen voor:

  • de schade is opzettelijk veroorzaakt
  • in geval van schade is de aangemelde verzekeringsmaatschappij niet verantwoordelijk
  • er sprake is van nalatigheid of schending van de zorgplicht
  • de technische controle en het onderhoud ontbrak of was ontoereikend
  • er zijn formele fouten in de documentatie
  • het maximale verzekerde bedrag is gedekt

Belangrijk: de juiste schademelding

Dat een schaderegeling langer duurt of de verzekering slechts een deel uitkeert, is vaak te wijten aan onvoldoende documentatie van de claim. Hier zit je in de aanleverplicht: Documenteer precies wat er in welke vorm beschadigd is geraakt en hoe hoog de aanschafkosten waren. Idealiter zou je zelfs zoveel mogelijk facturen moeten opnemen. Als u een schaderapport onvolledig indient, kan er een aanzienlijke betalingsachterstand of zelfs een weigering om te betalen optreden. In feite is het niet ongebruikelijk dat verzekeringsmaatschappijen zich beroepen op vormfouten om regelgeving af te wijzen. Neem het redelijke schaderapport dus serieus.

Wat te doen als de verzekering echt niet uitkeert?

In sommige gevallen moet de verzekeringsmaatschappij betalen, maar nog steeds de betaling weigeren of uitstellen. In dergelijke gevallen is het raadzaam om een advocaat in te huren die dan daarnaast contact opneemt met de verzekeringsmaatschappij. Gedetailleerd juridisch advies kan u in dit geval helpen.